Milier

 
Ett önskemål vid ansiktsbehandling är att jag ska ta bort milier.
 
Vad är milier?
Miler är små cystor i översta hudlagret som innehåller keratin, dvs kroppens eget material som bygger upp översta hudlagrets hornlager. Det blir små vita prickar. Jag kallar dem talgbollar för det kommer ut vita små bollar när man trycker ut dem samt de består ju av talg. 

 


Varför kommer milier?
Man vet inte varför man får milier men de kan uppkomma spontant eller efter olika skador på huden som vid extrem solning samt feta krämer. Krämen har förstora molekyler för att den ska tränge ner i hudlagrena. Får man en del vid ögonen brukar jag fråga mina kunder om de smörjer in ögonen med sin dagcreme, vilket de oftast gör. När de invensterat i en bra ögoncreme uppkommer de inte mer. En hudterapeut sa till mig för flera år sen att det kan beror på att man äter mycket mjölkprodukter man jag kan inte finna några belägg för det. Det jag fann var att varken stress eller kost ska påverka uppkomsten av milier. 
 
 

Hur tar man bort dem?
Praktiskt sätt tas de bort lättast hos en hudläkare eller en duktig hudterapeut som öpnnar upp dem med lancett, kanyl eller tar bort dem med laser. Milier kan man inte smörja bort, de måste öppnas mekaniskt. En del säger att man kan smörja med jojobaolja för att få bort milier. De som vill får gärna försöka men jag har använt jojobaolja daglingen i min hudvård och inte märker jag någon skillnad. Jag brukar rekommendera mina kunder som får milier att massera bort dem. Det tar lite tid men man kan massera så att talgbollen (som jag brukar kalla milier), dagligen så mjukas talget upp så att kroppen lättare kan ta upp materialet. Detta tar lång tid så har man möjlighet så borde man gå till en duktig hudterapeut eller hudläkare. Huvudsaken är att man använder en ytlig icke ärrbildande metod.
 
Jag har även fingertutor (små minikondomer på fingrarna)

Så här brukar jag ta bort milier i behandling:

Först och främst djuprengör jag huden ordentligt och värmer sedan upp den med ånga alt. varma handdukar. Pratar med min kund om vilka hon vill ha bort och berättar för henne hur jag kommer gå till väga. Jag brukar inte ta bort milier runt ögonen då huden är väldigt tunn och känslig där, samt att man kan få en snygg blåtira. Men ibland tar jag bort dem men berättar vad de negativa konsekvenserna kan bli vid misslyckande. I
Men i alla fall sen tar jag tar på mig fingertutor som jag lindar in i lite kleenex för att vara steril och bakteriefri. Dags för kanylen . Man sticker ner nålen försiktigt på ena sidan och ut på andra sidan för att sen sprätta upp huden. Inte lika hemskt som det låter. Sen får man försiktigt trycka ut den lilla bollen som kommer ut. Lite blod (någon droppe) kan komma men det ska inte forsa. Svårare än så är det inte... Vill kunden så sparar jag dem på ett bomullstuss som hon sen får titta på. Ett mästerverk!!
 
 Lancett
 
Har du några frågor så tveka inte att höra av dig till mig på [email protected]
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0